The Comprehensive School. Guidelines for the Reorganization of Secondary Education

Auteurs

  • A.M.P. Knoers

Samenvatting

Het zal veel geïnteresseerden in algemene en vergelijkende onderwijskunde wel vergaan zoals mij, datspeciaal de ondertitel van dit boek hun aandachttrekt. Maar het is uiteraard de hoofdtitel die aangeeft in welke richting men zich de door E. Halsallbedoelde reorganisatie denken moet. Dat schrijfster,thans verbonden aan het Instituut voor Onderwijskunde van de universiteit van Huil, maar eertijdslerares en organisatrice in een comprehensive school,zodat zij naar eigen oordeel de problemen ook vanbinnenuit kent, niet blijft staan bij louter schoolorganisatorische problemen, blijkt uit de eerste vijf van detien hoofdstukken, die een veel breder veld bestrijkendan dat van de 'comprehensive movement' alleen. M.b.t. de problematiek van het cultureel gedepriveerde kind kiest zij in een goed geargumenteerdhoofdstuk, waarin de meest recente literatuur isverwerkt, meer voor het dynamische standpunt vanBloom dat de plasticiteit van de cognitieve processenin de eerste drie levensjaren beklemtoont dan voor hetnogal starre van Jensen volgens wie 70% van devariantie in intellectuele prestaties genetisch verklaard kan worden. Zij legt derhalve nogal watnadruk op de betrokkenheid van de ouders bij deeducatieve processen en beschrijft hoe zij zelf doorzachte dwang ouders tot die betrokkenheid bij hetschoolgebeuren wist te brengen. Zij wijst ook op deinvloed van onderwijzer en leraar die aanzienlijkgroter is dan die van de school. Dat past kennelijkbij haar dynamische opvatting van de ontwikkelingvan schoolkind, puber en adolescent. Mogelijk in hetvoetspoor van de overigens niet vermelde Havighurstwijst zij de tiener vier belangrijke ontwikkelingstaken toe op seksueel, sociaal en levensbeschouwelijk gebied alsmede t.a.v. beroepsoriëntatie (Wall),waaraan zij zelf in een later hoofdstuk een taak opcreatief en esthetisch terrein toevoegt.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

The Comprehensive School. Guidelines for the Reorganization of Secondary Education. (2023). Pedagogische Studiën, 50(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16800