Leren denken getoetst

Auteurs

  • C. Parkeren van

Samenvatting

In de Sovjetunie wordt bij het onderzoek van hetbasisonderwijs bijzondere aandacht besteed aanhet leren denken en de bevordering van de cognitieve ontwikkeling van de leerlingen in hetalgemeen. Bekend zijn ook hier te lande de onderleiding van El'konin ontwikkelde experimenteleonderwijsprogramma's. Deze twee artikelen zijngewijd aan een drietal evaluatieonderzoekingen,yaarin werd aangetoond, dat deze programma'sinderdaad beter aan de genoemde doelstellingbeantwoorden dan de in de Sovjetunie gangbareprogramma's voor het basisonderwijs. Belangrij•^er dan dit resultaat is nog de aard van de ontwikkelde evaluatieinstrumenten en de theoretische achtergronden waarop deze berusten. Desamenstellers van de toetsen hebben zich systematisch afgevraagd, welke leerresultaten aan dedoelstelling 'leren denken' eigenlijk beantwoorden. Hun toetsen vormen operationaliseringeii^an theoretische denkbeelden omtrent 'denken'en omtrent de onderwijsleerprocessen waarindenken kan worden ontwikkeld.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel