Waardegebondenheid en objektiviteit van de opvoedingswetenschap

Auteurs

  • B. Spiecker

Samenvatting

Tussen betekenistheorie, wetenschapsconcept ende begrippen 'gedrag' en 'handeling' bestaat eenzekere samenhang (Spiecker, 1973). In dit artikelWillen we de relatie tussen de verschillende betekenistheorieën en de status van waardeoordelennagaan. Hierbij zal de vraag aan de orde komenof een 'wetenschappelijke' benadering van menselijke handelingen 'objektief' kan zijn. Dezevraagstellingen zijn aktueel; dit blijkt o.a. uit dediskussies rondom de 'opvoedingsdoelen' ennormproblemen' (Zecha, 1972). Voor het beantwoorden van de vraag naar de relatie betekenistheorie waardeoordeel, zullenWe te rade moeten gaan bij de metaethiek.Onder metaethiek verstaat men de bestuderingvan de logica en taal van de morele uitspraken.Hierbij komen vragen aan de orde als: 'Wat is debetekenis van een ethische term?' en 'Kunnenethische oordelen getoetst worden?' (Frankena,1963; Hospers 1961; Warnock, 1967).

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Waardegebondenheid en objektiviteit van de opvoedingswetenschap. (2023). Pedagogische Studiën, 50(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16803