Een Zweedse visie op de toekomstperspectieven van onderwijsresearch en ontwikkeling

Auteurs

  • E. Malmquist

Samenvatting

Lärarhögskola, Linköping (Zweden)In 1971 verscheen in Stockholm een publicatie vande bekende onderwijskundige Torsten Husén (Utbildning Ar 2000), waarin een aantal visies overde toekomst van het onderwijs voorkomen vandiverse onderzoekers uit het onderwijs en uit andere disciplines. Het gaat hier niet zozeer om een handboek van onderwijsplanning, maar om de presentatie vangoed doordachte alternatieven. Duidelijk blijkthieruit hoe belangrijk de beslissingen van vandaagzijn voor de onderwijssituatie in de toekomst.In het kader van deze toekomststudie, die plaatsvond onder leiding van Husén, geeft E. Malmquist hoogleraar aan de 'Lärarhögskola' in Linkököping een beeld van de mogelijke ontwikkelingvan onderwijsresearch, ontwikkeling en documentatie. Hij maakt daarbij gebruik van een methodiek, die ook wordt toegepast in de systeemanalyseen legt tevens grote nadruk op een continu encumulatief bedreven research, die moet kunnensteunen op een informatiesysteem nieuwe stijl.Momenteel werkt Malmquist aan een breder opgezette studie over hetzelfde thema, die bedoeld isals een schakel van een multidisciplinair, gecoördineerd en internationaal onderzoek over de maatschappij in de toekomst. Dit onderzoek geschiedtonder auspiciën van de Fondation Eropéenne de laCulture (Amsterdam) en resulteert in een aantalmonografieën, die onder de naam PLAN Europe2000 in het Engels verschijnen (M. Nijhoff, Den

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Een Zweedse visie op de toekomstperspectieven van onderwijsresearch en ontwikkeling. (2023). Pedagogische Studiën, 50(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16805