Leren denken getoetst (II)

Auteurs

  • C.F. Parkeren van

Samenvatting

Jn deze artikelen worden verschillende in de Sovjetunie ontworpen methoden besproken, waarmeeonderwijsprogramma's voor de basisschool kunnenWorden geëvalueerd ten aanzien van de doelstelling'leren denken'. De in het vorige artikel besprokenMethode ging uit van de gedachte, dat leren denkeninhoudt het leren funtioneren op het 'inwendig plan^an handeling'. De in het hier volgende artikelbesproken methoden berusten op andere veronderstellingen, nl.:ö. leren denken leidt tot een positieve ontwikkeling van de leergeschiktheid. Deze kan wordengemeten met een toets, waarbij de ppn. eennatuurkundige wetmatigheid moeten ontdekken.leren denken inpliceert het kunnen werken mettheoretische begrippen. De gebruikte toets vereist het abstraheren van een gemeenschappelijkoplossingsprincipe uit een aantal verschillendeopgaven.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel