Het functioneren van de school counselor in de Amerikaanse highschool

Auteurs

  • Th. Vries de

Samenvatting

De school counselor1 is niet iemand, wiens activiteiten zich met algemene geldigheid in een paarregels laten beschrijven. Daarvoor lopen de visiesop zijn taak en functie te zeer uiteen. Eenzelfdemoeilijkheid geldt wellicht in nog sterkere matevoor de Amerikaanse highschool. De verschillenin opzet, outillage en situering tussen de verschillende highschools zijn zo groot, dat een ernstigeVertekening van de werkelijkheid kan optreden,als men in algemene termen het verschijnsel'Wghschool' tracht te beschrijven. De grote mateyan autonomie op onderwijskundig gebied, diein de Verenigde Staten voorbehouden is aan delokale gemeenschappen en de staten, en de verschillen in inrichting en faciliteiten van de scholen, die daar mede het gevolg van zijn, maken hetmet eenvoudiger te schrijven over het functioneren van dé school counselor in dé Amerikaansehighschool. Hieronder komen achtereenvolgens aan de ordeeen zeer beknopt overzicht van de ontstaansgeschiedenis van de guidance en counseling beweging in de Verenigde Staten, een schets van dehuidige situatie op dit gebied in de scholen voorvoortgezet onderwijs, enkele algemene kritischebeschouwingen over het huidige functioneren,meningen van en over de counselor en een aantalprominente probleemvelden, waarmee de counselor bij zijn functievervulling geconfronteerdwordt. De slotparagraaf wordt gevuld met enigeopmerkingen, die voor het merendeel gebaseerdzijn op eigen indrukken en ervaringen, gevormddoor eigen waarneming van het functionerenvan de school counselor.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Het functioneren van de school counselor in de Amerikaanse highschool. (2023). Pedagogische Studiën, 50(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16809