Kanttekeningen bij enkele van de door Stellwag ontwikkelde pedagogische concepten

Auteurs

  • J-D. Imelman

Samenvatting

Hoewel het achteraf gezien lang heeft geduurdVoor filosofischanalytische beschouwingen binnen de pedagogiek ook in een Nederlandse taalzijn te vinden (in ZuidAfrika wordt bij mijn weten de pedagogiek nog volledig beheerst door eenfenomenologisch denken in een traditie van Heilegger en Langeveld (1)), zijn er inmiddels tochIQ ieder geval twee studies van niet geringe omgang verschenen van de hand van H. W. F.Stellwag: 'Situatie' en 'Relatie', Groningen 1970'Gezag' en 'Autoriteit', Groningen 1973, inhet vervolg respektievelijk aan te duiden alsen GA. De door haar aan haarzelf opgelegdetaak is nog niet af: gelijksoortige analyses betreffende verantwoordelijkheid', 'vrijheid', 'vertrouwen' enz. zullen nog volgen. Dat neemt niet^eg, dat reeds méér dan binnen het kader vaneen boekbespreking te zeggen is omtrent één derduidelijke resultaten van haar werk, namelijk dedoor haar als universele omschrijving gestipujeerde definitie van 'pedagogische situatie' enpedagogische relatie', én de op grond daarvanpntwikkelde concepten. Indachtig de uitsprakenin ga op p. 103 is het onderhavige artikel 'kritisch' te noemen. De zin ervan is gelegen in deargumenten die aangevoerd worden op het puntVan de aard van de werkelijkheid waarnaar middels de door Stellwag ontwikkelde concepten^ordt verwezen en de onderlinge relatie derbegrippen zelf. Wat dit laatste betreft: is er sprakevaii onderlinge konsistentie en logische kategori®®ring, is er sprake van universele geldigheid,hanteert Stellwag een zinnig concept van opvoeding?

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Kanttekeningen bij enkele van de door Stellwag ontwikkelde pedagogische concepten. (2023). Pedagogische Studiën, 50(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16810