Indrukken van twee congressen
Samenvatting
Is het bezoeken van congressen zinvol? Er wordtnogal eens aan getwijfeld, of de hoeveelheid tijden geld die in congresbezoek wordt geïnvesteerd,opweegt tegen het rendement. Een algemene uitspraak hierover zal wel onmogelijk zijn. Congressen verschillen onderiing in onderwerp,opzet en deelnemertal, en zonder twijfel zal eencongres wel eens een teleurstellend verloophebben. Terugziend op de deelname aan tweezeer verschillend georganiseerde bijeenkomsten,ben ik geneigd tot een positief antwoord op de inde eerste zin gestelde vraag. Beide congressenvonden plaats in Canada, het eerste in Québec,het tweede in Montréal.Het vijfde wereldcongres van de internationalevereniging voor school en beroepskeuze vondplaats van 1924 augustus jl. in Québec, op decampus van de 'Université Laval'. Het deelnemertal lag tussen twaalf en veertienhonderd,ongeveer veertig landen waren vertegenwoordigd.Bij een omvang als deze blijft het congres overzichtelijk genoeg om uitwisseling van denkbeelden en het leggen van contacten mogelijkte maken. Algemene problemen en kenmerkendeverschillen kunnen tegenover elkaar wordengeplaatst. Is dit nu ook gebeurd in dit congres,dat 'Carrière et Personne: Libération ou Aliénation' als thema had? Twee lijnen liepen langselkaar: in de ene lijn werd beurtelings een daggewijd aan fysieke, psychische en sociaaleconomische factoren in het school en beroepskeuzeproces. De andere lijn werd uitgedrukt inde karakterisering van de congresdagen als: dagvan de Oriënt, dag van Europa, dag van deAmerika's. Elke dag startte met een plenairezitting waarin een voordracht door een 'keynotespeaker' plaatsvond, gevolgd door drie maal tienworkshops waaruit de deelnemers konden kiezen.De twee lijnen bleken in de praktijk moeilijkte combineren, zodat van de tweede weinig meeroverbleef dan een eerbewijs aan de deelnemers,uitgedrukt in de herkomst van de voorzittervan de plenaire vergadering. Op de dag van deOriënt sprak een Belgische (Fabienne van Roy),op de dag van Europa een Amerikaan (DonaldSuper), op de dag van de Amerika's inderdaadeen Canadees (Gérard Filion). De kern van het congres lag echter in de workshops, die een grote breedte van onderwerpenbesloegen, deels informatie aanboden, deelsgelegenheid voor discussie gaven. Naast onderwerpen die direct op de problemen van schooien beroepskeuze betrokken waren (zoals: Applied Psychology in the Employment Service inSweden; Paraprofessionals in Career ResourceCenters; Vocational Guidance for Girls andWomen in the Decade of the Seventies) waren erveel workshops met een bredere context (zoals:Changing Concerns in Educational and Vocational Counseling; Guidance for the Gifted;Conception opératoire du développement vocationnel; The Role of Comparative GuidanceStudies in Counselor Preparation). Hoewel hetmoeilijk is algemene tendenties aan te geven(ook al omdat één mens nu eenmaal slechts eendeel van het aanbod kan volgen), kan toch welgezegd worden dat de cojnplexiteit van het proces dat tot school en/of beroepskeuze leidt, enbovendien de verwevenheid van dit proces metde ontwikkeling van de persoon in zijn maat