Supervisie

Auteurs

  • E.J.P. Jansen

Samenvatting

Deze bundel biedt vijftien artikelen zowel reedseerder gepubliceerde als nieuwe over supervisie inhet kader van de opleidingen voor maatschappelijken kultureel werk in Nederland. De redaktie heeftbedoeld, een overzicht te geven van de bestaandeopvattingen en aktiviteiten, en daarmee een aanzettot de verdere ontwikkeling van een Nederlandsreferentiekader, ook voor andere beroepsvelden enopleidingen. Uit onbekendheid met de supervisiepraktijk in de pedagogische opleidingen meen ik ergoed aan te doen in deze bespreking vooral te informeren over het hier gegeven overzicht. Om tot afbakening van de bedoelde supervisieaktiviteiten te komen haalt Zier (pag. 15 e.V.) hetbegrip 'leerpraktijk' naar voren, ter onderscheidingvan toezicht of werkbegeleiding. De supervisie iséén van de didaktische middelen binnen het geheelvan de scholing van de beroepswerkers, met eennogal toegespitste doelstelling: Vanuit de opleidingwordt de lerende werker hulp geboden bij één vande essenties van zijn beroepsvaardigheid, nl. zijnpersoonlijk kreatief integratievermogen. In zijn beroepsvolwaardig handelen gaat het volgens Zier omhet voortdurend integreren van vier gegevenheden.Ten eerste vraagt het beroep er om, dat de werker inzijn relaties zichzelf authentiek disponiebel stelt; zijnpersoonlijke reactiewijze is mee bepalend voor zijnberoepsuitoefening. Daarnaast zal de werker inzichtmoeten hebben in de theorie en de objectieve methodische principes van zijn werk. In de derde plaats ishet nodig dat hij zijn aktuele werksituatie (beleid,instelling, kliënt) kan doorzien en kan verwerken inzijn handelen. Tenslotte zal de werker steeds verdergaan met zijn groeiend pakket van eigen, subjektievepraktische ervaringen. Het materiaal waaraan in desupervisie wordt geleerd ligt dus in de onderlingetoetsing van deze vier velden, zoals deze wordenoverdacht, beleefd en ingebracht door de supervisantrond zijn voortgaande handelen. Leren rust op zijneigen groeiende oordeelsvorming. Het vermogen(en het gezag) van de supervisor ligt daarin, dat hijop methodische wijze in staat is de supervisant bijdät leren te helpen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel