Leermiddelen voor 5-7 jarigen: de rol van taakomschrijvingen

Auteurs

  • W.A.C. Westerveld

Samenvatting

^e sterke invloed die de volwassene door z'ntaakomschrijving uitoefent op de wijze, waaropeen 57jarig kind met de aangeboden leermiddelenwerkt, wordt nog onvoldoende onderkend.Een taakomschrijving biedt de mogelijkheid omlichtlijnen te geven voor de selectie van de zaakfelevante kenmerken en eigenschappen van hetmateriaal. Dikwijls zal de taakomschrijving ookaanwijzingen voor de verwerking van de geselecteerde gegevens omvatten.Juist voor de 57jarige die vrij abrupt moetoverschakelen van een sterk aan het konkreetgegevene gebonden denken naar meer abstraktedenkvormen is de steun van een duidelijke taakomschrijving van veel belang.Over de wijze waarop leermiddelen in het onderwijs funktioneren is maar weinig bekend. Onderzoek op dit terrein beperkt zich als regel tot devraag: 'Is leermiddel Ä beter dan leermiddel B?'

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Leermiddelen voor 5-7 jarigen: de rol van taakomschrijvingen. (2023). Pedagogische Studiën, 50(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16816