Participerende observatie: onderzoeksmethode bij agogische vraagstellingen

Auteurs

  • A.A. VEER,

Samenvatting

ïn het verloop van een wetenschappelijk onderzoek^P^elt waarnemen een belangrijke rol. Voor systefnatisch waarnemen in het kader van een dergelijkonderzoek wordt doorgaans de term 'observatie''Sebruikt (De Groot, 1966); observatie is waarnefnen op een geordende wijze, waarbij gestreefdWordt naar intersubjektieve overeenstemming.Participerende observatie is een vorm van obser^«''e; het bijzondere ervan is dat de onderzoekerÉSlS_^erzamelt over gebeurtenissen, wmraanjtij?M[_deelneemt, Om die reden is het niet gemakkelijk gegevens met meer dan subjektieve waarde teverkrijgen. Participerende observatie wordt in de literatuurop diverse wijzen gedefinieerd. Kluckhohn (1940)omschrijft participerende observatie als het verbroeien van gegevens ovex^ebmitenissen doorj^aan rechtstreeks deëfte nemen, waarbij getjacht wordt de vertroebeling van die gegevensten gevolge van de aanwezigheid van de waamemeralseenbuitenstaander tot een minimum t^beperken.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Participerende observatie: onderzoeksmethode bij agogische vraagstellingen. (2023). Pedagogische Studiën, 50(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16817