Innovatie in de Bijscholing van Docenten

Auteurs

  • J.H.G.I. Giesbers

Samenvatting

Dit was het discussiethema voor een zestigtal vertegenwoordigers van Nederland, België, West Duitsland, de Scandinavische landen, Engeland, Ierland,Frankrijk, Italië en internationale organisaties zoalsde Unesco, OECD en de Europese Gemeenschap, dievan 21 tot 30 september te Milaan bijeen waren. Decongresleiding was in handen van S. Marklund, E.King en M. Reguzzoni, zij hadden ook een werkprogram opgesteld waaruit ik de volgende puntennaar voren haal. De globale doelstelling van de conferentie was om de bijscholingssituatie in bovenvermelde landen (die daarover voor de aanvang van hetcongres gerapporteerd hadden) te vergelijken met hetoog op mogelijke nationale innovaties waar meninternationaal van zou kunnen profiteren. Onder dezealgemene formulering bleek al spoedig een tweetalspecifieke doelen te liggen, te weten concrete aanbevelingen t.a.v. bijscholing voor de Europese Gemeenschap en het Italiaanse Ministerie van O en W;suggesties en adviezen aan de onderwijsautoriteitenvan Lombardije en Milaan voor inservice, een regionaal centrum voor onderwijsinnovatie en de experimentele ontwikkeling van de bovenbouw van demiddenschool. Omdat ook onderwijstechnologie (inde beperkte, technische zin van het woord) bij dediscussies betrokken zou. worden, waren vertegenwoordigers van Philips, Sintra en HewlettPackarduitgenodigd.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel