Onderwijsdoelstellingen en doelstellingenonderzoek

Auteurs

  • H.P. Stroomberg

Samenvatting

dit artikel stellen we eerst de actualiteit van het^oelstellingsdenken aan de orde. Nagegaan wordt^aarom juist in deze tijd zoveel belangstellingbestaat voor onderwijsdoelstellingen. Vervolgens^ordt de noodzaak van doelstellingenonderzoekyrt toegelicht. Daarna volgt een paragraaf over«e methodologie van doelstellingenonderzoek. DitSedeelte van dit artikel is grotendeels een samenvatting van een gestencilde nota van prof. dr. A. D."e Groot^. Vervolgens wordt aandacht besteed"an enige onderzoeksliteratuur. De daarop volgende paragraaf bevat een aantal begrippen entermen. Besproken en gedefinieerd worden determen: algemene doelstelling, concrete (specific'^e) doelstelling, operationele doelstelling, minimale doelstelling, differentiële doelstelling, communale doelstellingen vaardigheid. Vastlegging vandeze termen is naar onze mening noodzakelijkde discussie over onderwijsdoelstellingen eensteviger basis te geven. In de daarop volgendeparagrafen worden voorbeelden gegeven vanVerschillende soorten doelstellingen. In de laatsteparagraaf wordt het 'forum' voor doelstellingenonderzoek de relevante respondentenpopulaties nader aangeduid en voor verschillende soorten doelstellingenonderzoek nader bepaald.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp