De functie van doelstellingen in een leerplan

Auteurs

  • H. Rasche

Samenvatting

Uitgaande van de premisse, dat het van belang is,het onderwijs nagestreefde gedragsveranderinSen expliciet te maken in de vorm van doelstellingen, en die vervolgens uit te werken in een leerP^on, wordt nagegaan, welke problemen daarbijoptreden.Ten aanzien van de formulering en classificering^'on onderwijsdoelstellingen blijken sterk uiteenlopende meningen te bestaan: aan de ene kant de"mensen die operationalisering van de algemenedoelstellingen in een systeem van zeer concrete,gedragstermen geformuleerde doelstellingenbeschouwen als onverbiddelijke voorwaarde voorleerplanontwikkeling en aan de andere kantMensen, die menen, dat door een dergelijke concretisering aan het wezenlijke van de nagestreefdegedragsverandering voorbijgegaan wordt. Deze^^Sengestelde opvattingen over doelstellingenformulering leiden tot twee verschillende leerplanmodellen: Het produktmode], waarin de geoperationaliseerde doelstellingen een centrale functiehebben in de planning, uitvoering en evaluatievan de onderwijsleersituatie, die daardoor bijVoorbaat vastgelegd wordt.Het procesmodel, waarin de algemene doelstellingen als referentiekader dienen voor hetkiezen van activiteiten, die ontplooiing vanattituden mogelijk moeten maken.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp