Curriculumontwikkeling en haar organisatie in Nederland

Auteurs

  • C.A.J. Aarnoutse

Samenvatting

Het is niet geheel overdreven wanneer men stelt,dat het merendeel van de in ons land bestaandeleerplannen en/of leergangen ernstige tekortenvertoont. In de eerste plaats zijn vele leerplannenen/of leergangen in onvoldoende mate afgestemdop een samenleving, waarin zich grote sociale,culturele en economische veranderingen voltrekken. Een zich snel veranderende samenlevingvereist nieuwe onderwijsdoelstellingen en middelen om deze te bereiken^. Vervolgens biedenvele leerplannen en/of leergangen te weinigmogelijkheden om aan te sluiten bij de interessen,de ervaringen, het ontwikkelingsniveau en dediversiteit van de leerlingen. In de toekomst zalmen nog meer met deze factoren rekening moetenhouden en alle leerlingen de mogelijkheid moetenbieden tot een optimale ontwikkeling^. Een anderernstig tekort betreft het ontbreken van een goede samenhang tussen de leerplannen en/of leergangen van de verschillende schooltypen. Hierdoor ontstaan hiaten en stagnaties in het leerproces van de leerlingen; van een continue voortgang van alle leerlingen is ondanks de mammoetWet nog geen sprake. Daarnaast kan wordengewezen op het feit, dat vele leerplannen en/ofleergangen te weinig aansluiten bij de ontwikkelingen in de verschillende wetenschappen. Desnelle groei en veroudering van de kennis makeneen continue herziening van de leerinhoudennoodzakelijk. Met de uitbreiding en veranderingVan de kennis stijgt de behoefte aan meer rationele selectiekriteria en organisatieprincipen; deVraag naar de juistheid van de traditionele rangeVan vakken moet gesteld en beantwoord worden3. Bij de ontwikkeling van leerplannen en/ofleergangen tenslotte maakt men te weinig gebruikvan de kennis op het gebied van de leerplanontwikkeling, de onderwijskunde, de leer en ontwikkeliiagspsychologie etc. De leerplannen en/ofleergangen zijn te veel het produkt van de ervaring en intuïtie van enkele personen. Een meerverantwoorde bepaling van de doelsteUingen eneen systematische evaluatie ontbreken meestal. De bovengenoemde tekorten zijn even zoveelredenen om ernst te maken met de systematischeleerplanontwikkeling in ons land. Gelukkig valter sedert enkele jaren een groeiende belangstelling en een toenemende activiteit op dit gebied teconstateren. Wetenschappelijke instituten, pedagogische centra, inspecties, groepen van docenten, onderwijsorganisaties, staatscommissies enuitgeverijen houden zich in meerdere of minderemate bezig met wat 'leerplanontwikkeling'wordt genoemd. Deze instituten, instanties, groepen en bedrijven werken wat hun activiteiten opdit gebied betreft voor het merendeel onafhankelijk van elkaar. Een instantie die al dezeactiviteiten coördineert en plant, ontbreekt.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp