De invloed van een toetsprogramma

Auteurs

  • E. Warries

Samenvatting

Schooltoetsen en studietoetsen hebben als evaluatiemiddel het be2waar dat ze betrekkelijk eenzijdig de effecten van onderwijs meten. Er zijnveel doelen van onderwijs die niet met studietoetsen kunnen worden geëvalueerd. Het gaat in hetonderwijs uiteindelijk om meer dan alleen het bijbrengen van kennis die in de vorm van meerkeuzevragen afvraagbaar is. Dit bezwaar wordtdoor sommigen wel eens wat breder uitgemetendan gerechtvaardigd is; met name wordt welonderschat wat toetskonstrukteurs aan werkelijke inzichten van de leerlingen kunnen toetsen.Toch blijft het risico bestaan dat de toepassingvan studietoetsen om de resultaten van het onderwijs te evalueren wel eens een negatieve invloedop het onderwij sleerproces zou kunnen hebben.Dit vermeende risico vormde de vraagstellingWaarvan wij in dit onderzoek zijn uitgegaan. Wijhebben ons bepaald tot de invloed die de jaarlijkse eindtoetsingen zouden kunnen hebben ophet zesde klas programma in het basisonderwijs.Onze probleemstelling was daarbij: Welke meningen hebben onderwijzers, met betrekking tothet betreffende schooltoetsprogramma, over deinvloed ervan op inhoud en didactiek van het onderwijs in de zesde klas. Sinds 1966 wordt door een groot aantal lagerescholen in ons land deelgenomen aan een centraalgemaakt toetsprogramma bij de overgang naarhet voortgezet onderwijs. Deze jaarlijks vernieuwde reeks van opgaven over taal, rekenen en algemene kennis werd aanvankelijk door het toenmalige Nutsseminarium voor Pedagogiek en hetR.I.T.P. te Amsterdam verzorgd. Sedert 1970gebeurt dit door het Centraal Instituut voorToetsontwikkeling, C.I.T.O., te Arnhem. Overde opzet van dit testprogramma, de uitvoering ende bedoeling ervan is ondermeer geschreven doorDeen (1968), Warries (1969), de SamenwerkendeInstituten (1967) en C.I.T.O. (1971).

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel