Het toetsen van 'Algemene Kennis' op de basisschool

Auteurs

  • S. Sandbergen

Samenvatting

'Algemene Kennis' (A.K.) is geen concreet vakgebied waaruit 'vanzelf toetsdoelen resulteren. Deonderwijsdoelstellingen bij A.K. (of onderwijs in dezaakvakken) zijn slechts vaag geformuleerd.Het belang van dit gebied wordt echter doorweinig lesgevers aangevochten. Daarom moetentoetsconstructeurs noodgedwongen zelf toetsdoelenformuleren als helder geformuleerde leerplannenontbreken, hoewel dat strikt genomen hun werkniet is.Bij de beschrijving en de bespreking van de gevolgde methode van doelstellinganalyse op ditweerbarstige gebied komt o.a. naar voren dat:1. professioneel gemaakte 'objectieve studietoetsen' in sommige opzichten zeer subjectief worden samengesteld;2. een systematische beoordeling door onderwijzers en ouders en deskundigen van de wenselijkheid van toetsonderdelen zeer nuttig is;3. het beoordelen van de 'bereikbaarheid' van onderwijsdoelen voor een groot deel langs empirische weg kan gebeuren en dat de meningenvan individuele beoordelaars hierbij van betrekkelijke waarde zijn;4. bij de constructie van toetsen met behulp vanoverleg tussen gebruikers en samenstellers rechtkan worden gedaan aan de vernieuwingen vanhet leerplan;

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp