Rondom de pedagogische situatie van de leerlingen in het eerste leerjaar van het voortgezet onderwijs

Auteurs

  • N. Beets

Samenvatting

In het Rapport van de BrugklascommissieWerkcommissie van de V.G.N. en de drie Pedagogische Centra voor de geschiedenisdidaktiek in heteerste leerjaar^ is men uitgegaan van de belevingswereld van de leerling en de pedagogischesituatie van de leerlingen in het eerste leerjaar.Het pleit voor de zorgvuldigheid waarmee decommissie gewerkt heeft, dat zij in het onzekerebleef met betrekking tot hoofdstuk drie van haarrapport. Aan een buitenstaander werd gevraagdom in het bijzonder bij dat hoofdstuk aantekeningen te plaatsen.Er vallen twee zaken op. Het blijkt moeilijk tezijn om een ontwikkelingspsychologisch beeldvan een pedagogische situatie te onderscheiden.In het rapport wordt wel een beeld geschetst,maar nauwelijks iets over de genoemde situatiemeegedeeld. Daarmee krijgen wé zicht op eentweede moeilijkheid. Een pedagogische situatiemaakt deel uit van een meeromvattend sociaalgesitueerd zijn. We willen dus een poging doenom aan de begrippen pedagogische situatie ensociale situatie iets meer reliëf te geven. We kunnen in grote lijnen accoord gaan met hetgeschetste beeld van de omstreekstwaalflarige.Deze wordt over het algemeen als vitaaldynamisch en expansief ervaren. Het kind beschikt opbasis van goedontwikkelde musculatuur en eengecoördineerd zenuwstelsel over bewegingsvrijheid. Het kan zich in alle richtingen verplaatsen en maakt daar ruimschoots gebruik van.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Rondom de pedagogische situatie van de leerlingen in het eerste leerjaar van het voortgezet onderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 49(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16840