Individualisering van het onderwijs: een doorbraak?

Auteurs

  • Th. Pool

Samenvatting

Project PLAN is een poging tot individualiseringvan het onderwijs in de Verenigde Staten vanNoordAmerika. PLAN is een indicatief letterwoord en staat voor Vrogram for Learning inAccordance with 'Heeds. In 1967 is Project Plangestart met 2000 leerlingen, in 1971 is dat aantaluitgegroeid tot 30.000. De leiding van het projectdat financieel gesteund wordt door WestinghouseLearning Corporation, is in handen van Dr. JohnC. Flanagan. De laatste heeft sinds 1946 onderzoeken van het onderwijs geleid, waaronder ProjectTALENT. In dit onderzoek dat in 1957 is gestarten infollowup doorloopt tot 1982, gaat men na hetverband tussen schoolontwikkeling en beroepsvervulling tegen de achtergrond van de specifieketalenten die het individu bezit. Project TALENTheeft opnieuw fundamentele tekortkomingen inhet onderwijs aan het licht gebracht, waarvan een' aantal worden genoemd. Uit behoefte de tekortenop te heffen, althans te miniseren is Project PLANgeboren. Belangrijke karakteristieken van ProjectPLAN worden genoemd, waaronder de hand enspandiensten die de computer verleent ten behoevevan het onderwijs. Het betreft hier nietoponderwijsgerichte werkzaamheden, waardoor de onderwijzer meer tijd beschikbaar heeft zich geheel metde begeleiding van de leerlingen te bemoeien. Hetonderwijsprogramma is bestemd voor grade 1 toten met grade 12 en omvat rekenen, moedertaal,science en social studies. Door een systeem vanTeachingLearning Units (TLU) worden de activiteiten van de leerling gericht en bereiken zij hetgedrag dat in leerdoelstellingen is omschreven.In de constructie van TLU's wordt rekening gehouden met de verschillen in leerstijl van individuen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp