Lernen und Lernfähigkeit

Auteurs

  • H.J. Kooreman

Samenvatting

In de voortreffelijke serie 'Grundfragen der Erziehungswissenschaft' van de Juventa Verlag (onderredaktie van Klaus Mollenhauer) heeft ook het onderzoek naar het (voor onderwijs en opvoeding relevante) leren terecht een plaats gekregen. Mollenhauermaakt in de inleiding van het te bespreken boek devolgende opmerking: 'Man könnte sagen, dass dieEntwicklung der 'Pädagogik' zur 'Erziehungswissenschaft' unmittelbar mit den empirischen Fortschritten der Lerntheorie verbunden ist und ohne sie nichtrecht möglich gewesen war'. Voor degenen die nietop de hoogte zijn van de geweldige vooruitgang in deleertheorie en denken dat er na de extreem behavioristische leertheorieën en de Gestalt en Denkpsychologie niets nieuws meer is gekomen (en dat zijn erhelaas velen) zal dit boek een 'eyeopener' zijn. Voordegenen die van deze ontwikkelingen wel op de hoogte zijn is het boek een aardig overzicht.van de resultaten van onderzoek en theorievorming uitgaandevan een meer kognitieve (i.t.t. SR) benadering. Denadruk van het boek ligt dan ook op het leren vangestruktureerde kennis en begrippen, het leren denken en de rol van de taal. Skowronek heeft hierbij hetvoordeel dat hij zowel amerikaanse (Ausubel, Bruner,Gagné, G.A. Miller), franse (Piaget), duitse (Foppa)als russische (Vygotsky, Luria) invloeden heeft wetente integreren.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel