PLAN in de praktijk

Auteurs

  • Th. Pool

Samenvatting

In het tweede artikel over PLAN wordt uitvoerigerinformatie gegeven over de wijze waarop PLANin de school wordt gerealiseerd. Met betrekking totde interne schoolorganisatie wordt de groeperingvan leerlingen aangeduid. De inrichting van delokaalruimte is belangrijk in verband met de zelfwerkzaamheid van de leerlingen en de ontwikkelingvan hun gevoel van verantwoordelijkheid voor hetleermateriaal. De leerlingen kennen geen vastedagindeling, zij bepalen zelf welke activiteiten inhet opgestelde werkschema ('module') op een bepaald moment verricht moeten worden.Het raamwerk van TLVs is in PLAN van essentiële betekenis. Getoond wordt hoe een TLU is ingericht. Op een aantal problemen waarmee de leerling krijgt te maken in PLA N wordt terloops ingegaan. Duidelijk wordt dat individualisering nietsynoniem is met isolement. Vele groepsactiviteiten^ijn mogelijk. Leerling en leerkracht gaan op bepaalde wijze met elkaar om, waarbij een aantal afspraken in acht wordt genomen. De rol van deleerkracht is in vergelijking met de traditioneleWerkwijzen aanzienlijk gewijzigd. Met behulp vaneen overzicht ontleend aan de PLANuitvoering teHicksville (N.Y.),krijgt men een indruk van deWerkzaamheden van de leerkracht. De condities van(^nderwijsgedrag waarover de leerkracht dient tebeschikken in een systeem van individualisering^an het onderwijs, zijn in voorlopige versie door^len Heathers geformuleerd. In de Nederlandsesitutatie van vernieuwing van onderwijs kan aanPi'ojecten zoals PLAN (en IPI) veel worden ontleend.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel