De problematiek van de middenschool

Auteurs

  • D. Jansz

Samenvatting

In Pedagogische Studiën van juliaugustus 1971 is eenartikel verschenen van L. van Gelder en J. F. Vos,getiteld 'Misverstanden rondom de middenschool'.In dit artikel haken de beide schrijvers in op eenander artikel van N. L. Dodde, verschenen in Intermediair van 9 april 1971, waarin deze een opsomminggeeft van een aantal argumenten, gebruikt door vooren tegenstanders t.o.v. de middenschool. Doddespreekt zich uit voor een driedelige middenschool:een voor de (zeer) begaafde leerlingen, een voor deminder begaafden en de derde middenschool is danvoor de grote middenmoot, i. Bij het lezen van hetartikel van Van Gelder en Vos heb ik me afgevraagdof de conclusies, die de schrijvers trekken betreffendede middenschool, wel geheel wetenschappelijk houdbaar zijn.De schrijvers gaan in belangrijke mate uit van eenindeling van Bühl, die twee hoofdtypen in de onderwijssystemen onderscheidt: de 'Säulenschule' en de'Einheitsschule', welke weer onderverdeeld kunnenworden in elk twee subtypen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel