Internationale Onderwijsconferentie, Geneve 1971

Auteurs

  • W.M. Kastelein

Samenvatting

Van 15 tot 23 september 1971 vond in het PalaisWilson te Genève de 33e zitting van de 'InternationalConference on Education' plaats. Deze bijeenkomstenworden sinds vele jaren door het 'InternationalBureau of Education' (I.B.E.), dat sinds kort deeluitmaakt van de UNESCO, georganiseerd. Aan deconferentie namen afgevaardigden deel van eenkleine 100 aangesloten landen en ruim 30 organisaties. Ter discussie stonden twee rapporten, die doorhet secretariaat van het I.B.E. waren voorbereid.Aan de behandeling van het tweede, dat als themahad 'The social background of students and theirChance of success at school' zijn de volgende notitiesgewijd. Via vragenlijsten was in 1970 bij de onderwijsactiviteiten van de ledenstaten informatie overde stand van zaken ter zaken in deze landen ingewonnen. Voorts werd een voorbereidende literatuurstudieverricht (1971). Aan het begin van 1971 werd aan dehand van dit materiaal en een voorlopige schets vanhet discussiestuk een vijfdaagse voorbereidendeWerkbespreking gevoerd, waaraan ook een achttientalnationale en internationale deskundigen, waaronderdr. J. H. N. Grandia, deelnamen. Grandia (1971)deed van deze besprekingen verslag in PedagogischeStudiën. Gedurende vijf dagen negen zittingen hebben ongeveer honderd deelnemers de 'Commission' het ruim 60 dichtbedrukte pagina's tellende discussiestuk paragraaf voor paragraaf behandeld. Het isdaarbij niet ingrijpend aangetast, evenmin als deontwerpaanbeveling. Dat kon ook moeilijk, wanthet rapport 'werkdocument' gaf overwegendalgemeen gedeelde inzichten weer, die slechts hieren daar enigszins gerelativeerd werden, zonder veelnieuwe informatie te bieden of prikkelende stellingente poneren. De discussies hadden dan ook meestalhet karakter van commentariërende monologen, hetgeen uiteraard nog versterkt werd door de omvangvan het gezelschap, de opstelling van de zitplaatsen de deelnemers waren in een grote zaal ter weerszijdenvan lange rijen tafels gezeten en het overigens uitstekend functionerende viertalige simultaanvertaalsysteem. Heel veel discussies die echt die naam verdienden hadden betrekking op redactionele kwestiesdie soms nogal politiek gevoelig waren. Dit allesneemt echter niet weg, dat er in een aantal van deinterventies veel interessants te beluisteren viel,onder andere van de zijde van de afgevaardigden vanIerland, de Verenigde Staten en Engeland, maar ookvan een aantal afgevaardigden uit de Afrikaanseontwikkelingslanden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp