Der Aufgabenkreis der Pädagogischen Soziologie

Auteurs

  • A.A. Wesselingh

Samenvatting

Een bundel uit de al enkele jaren lopende 'Akademische Reihe. Auswahl representative Texte; Pädagogik', onder redactie van Röhrs.Het is een omvangrijk werk geworden, waaraanzeventien auteurs van nogal uiteenlopende signatuurbijdragen hebben geleverd. Vier artikelen zijn uit hetEngels vertaald, namelijk van Basil Bernstein, Robert Havighurst, Talcott Parsons en D. F. Swift.Met uitzondering van de artikelen van Aloys Fischer,waarmee het boek begint, dateren de meeste bijdragenuit de zestiger jaren.Zoals de samensteller in een summier voorwoordmeedeelt, is het de bedoeling de lezer een overzichtte bieden van de stand van zaken van de 'Pädagogische Soziologie' en tevens verdere studie op ditbelangrijk geachte terrein te stimuleren. De opzet vandeze bundel, alsmede de keuze van auteurs en tekstendoen mij twijfelen aan het resultaat van deze bedoeling. In het eerste deel: 'Begriff und Aufgaben der Pädagogische Soziologie', dat beoogt de uitgangspunten,object en werkwijze te schetsen van de sociologie vanonderwijs en opvoeding, vinden we zes bijdragen.Slechts één hiervan is van de hand van een onderwijssocioloog, namelijk van D. F. Swift, waarover straksmeer. Van de overige auteurs uit dit deel, Fischer,Röhrs, H. Möller en W. Lempert, blijkt het openingsartikel van Fischer soms venassend up to date.Vooral waar hij een aantal terreinen opsomt voor deonderwijssociologie vermoedt men niet dat dezetekst uit de dertiger jaren stamt. De meeste vandeze taakstellingen zouden niet misstaan in eenhedendaags program voor onderwijssociologischonderzoek. (Waarom wordt overigens het jaarwaarin dit artikel is verschenen nergens vermeld?)

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp