De opleiding van „teachers" in Engeland en Wales

Auteurs

  • J.H.G.I. Giesbers

Samenvatting

Natuurlijk had Gilbert Highet gelijk toen hij inThe Art of Teaching een uitermate stimulerendboek dat voor iedere docent verplichte literatuurZou moeten zijn schreef: 'We are all teachers'(London 1951, p. 5); het is evenzeer waar dat hetgrootste en belangrijkste deel van 's mensenonderwijs en leeractiviteiten buiten de schoolplaatsvindt; een en ander neemt echter niet wegdat het formele, geïnstitutionaliseerde onderwijs'n de school onze aandacht alleszins waard is endat de vak en beroepsopleiding van professioneleonderwij sgevers nationaal en internationaalterecht van buitengewoon belang wordt geacht.Helaas geldt voor de broodnodige beroepsopleiding de onsterfelijke opmerking van Dr. Johnsondie in de achttiende eeuw het preken van eenVrouw op de kansel vergeleek met het op deachterpoten lopen van een hond en daarvan zei:'Sir, it is not done well, but one is surprised tofind it done at all.'Dit artikel is een beschrijving van het tweesporig systeem volgens welk men in Engeland en^ales 'teachers' opleidt. Schotland is buitenlieschouwing gelaten omdat het onderwijssysteem daar historisch en actueel op vele puntenVan de rest van Groot Brittannie verschilt; in detitel is het woord 'teacher' niet vertaald omdat de^ngelse Colleges of Education en University^epartments of Education leerkrachten afleverendie na een proeftijd van een jaar van het Miniserie van O. en W. de status Q.T., d.w.z.vualified Teacher krijgen, waarbij geen verderOnderscheid gemaakt wordt naargelang het®iveau kleuter, basis, of voortgezet waarop"^en doceert. In het officieuze spraakgebruik

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp