Nieuwe ontwikkelingen in de opleidingen voor onderwijzend personeel in Niedersachsen (BRD)

Auteurs

  • J.D.C. Branger

Samenvatting

Evenals in Nederland staan elders de inhoud ende structuur van de onderwijzersopleiding terdiscussie. Ook in de Duitse Bondsrepubliek isdit het geval. Op het moment, dat dit artikel totstand kwam, was nog veel overleg gaande enbleek nog veel onbeslist. Met andere woorden:er kan de lezer nu nog niet veel meer dan eenmomentopname aangeboden worden. Deze zalbestaan uit een schets, waarin de hoofdlijnen,die tenderen in de richting van een vernieuwdeonderwijzersopleiding, aangegeven worden. Degegevens, waarop dit artikel berust, werden verkregen a) door informatie ter plaatse; b) doorverwerking van materiaal vaak in gestencildevorm eveneens ter plaatse verkregen. In hetvolgende zullen wij vooral de aandacht vestigenop de vernieuwing aan de Pädagogische Hochschule Niedersachsen. De opleiding tot onderwijzer vond aanvankelijk plaats in de z.g. Lehrerseminar van de 19e/begin 20e eeuw. De opleiding aan de Lehrerseminar was gericht 'auf einen guten, methodischsicheren Unterricht', d.w.z. 'im Sinne des Herbartianismus'2. feite kwam dit neer op vermethodieking van het onderwijs. Omstreeks 1925hebben de opleidingen aan de Lehrerseminarplaats gemaakt voor de opleiding tot onderwijzer

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Nieuwe ontwikkelingen in de opleidingen voor onderwijzend personeel in Niedersachsen (BRD). (2023). Pedagogische Studiën, 49(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16857