De invloed van verschillend gesitueerde illustraties op het benoemen van globaalwoorden

Auteurs

  • S.G. Boorsma-Landvveer
  • D.J. Bakker

Samenvatting

Uit een vorig onderzoek (Laman en Bakker,bleek dat plaatjes in het algemeen eennegatief effekt hebben op het leesIecrproces.Hiermee werden de resultaten van een aantalbuitenlandse onderzoekers (Samuels, 1967, 1970;ßraun, 1967; Harris, 1967) bevestigd. De negatieve invloeden werden met name bij relatiefslechte lezers waargenomen.In navolging van Samuels werd vooral in eenVerkeerd gerichte aandacht de oorzaak gezocht,^nidat de plaatjes gelijktijdig met de te lezen^oorden werden aangeboden was het de proefpersoon (Pp) mogelijk niet het woord maar hetplaatje te benoemen. Het is echter niet waarschijnlijk dat plaatjes Uitsluitend negatief inwerken op het leesproces.Eerder valt aan te nemen dat het uiteindelijknegatieve effekt dat plaatjes sorteren de resultante is van een aantal positieve en een (groter?)aantal negatieve faktoren. Als negatieve faktor^erd reeds genoemd het afleiden van de aandacht^an het te lezen woord.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De invloed van verschillend gesitueerde illustraties op het benoemen van globaalwoorden. (2023). Pedagogische Studiën, 49(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16863