Wetenschapsopvattingen van pedagogiek-docenten en -studenten

Auteurs

  • J.B.A.M. Bergen van
  • M.J.M. Voeten

Samenvatting

dit artikel wordt getracht de opvattingen tebeschrijven die bij pedagogiekstudenten en docenten te Nijmegen leven over de pedagogiek als werenschap.In oktober 1970 werd een vragenlijst afgenomendie 70 uitspraken bevatte omtrent wetenschaps enPedagogiekbeoefening. De studenten en docenten^erd verzocht aan te geven in welke mate ze het'^et elk van die uitspraken eens konden zijn. De^^'spraken waren door middel van een getrapte ge^tratificeerde steekproeftrekking ontleend aan depedagogische literatuur. Een faktoranalyse op de^correlaties tussen uitspraken voor de studentenSroep resulteerde in elf interpreteerbare dimensies,^^^e faktorstruktuur voor studenten bleek nietdezelfde als die voor docenten. Op basis van de faktorscores van de studentenberden verschillen in wetenschapsopvatting tussen^'er afstudeerrichtingen beschreven. Daarbij werdSebruik gemaakt van multivariate variantieanay^e en diskriminantanalyse. Er bleken statistisch^'Snifikante verschillen te bestaan tussen degemid^den van de afstudeerrichtingen op de faktoren.Oeze verschillen werden beschreven in termen vanCorrelaties van de faktoren met twee diskrimi

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Wetenschapsopvattingen van pedagogiek-docenten en -studenten. (2023). Pedagogische Studiën, 49(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16865