Grammatica onderwijs in een introductiecursus Engels voor 10-12 jarigen
Samenvatting
Tot de kernproblemen van de didactiek van hetvreemdetalenonderwijs behoort van oudsher devraag wanneer en hoe de leerlingen tot theoretische reflexie op de taal moeten worden gebracht.I^eze vraagstelling hangt samen met het feit datgegeven de beperkte tijd de leraar het onderwijsleerproces zo efficiënt mogelijk tracht te organiseren. Hij streeft er daarom naar inzicht in taalstructuren langs systematische weg tot stand tebrengen. De eerste vraag die daarbij rijst is vanWelke aard deze inzichten moeten zijn, en detweede vraag luidt wat de meest optimale weg isom de gewenste inzichten te bewerkstelligen.Zoals bekend is het z.g. grammaticaonderricht'n de loop van de geschiedenis van het vreemdetalenonderwijs een onderwerp van voortdurendediscussie. Hedentendage is men het er in hetalgemeen wel over eens dat het noodzakelijk isVanaf een zekere fase het inzichtelijk leren meerte bevorderen. De ervaring die is opgedaan metde audiovisuele en audiolinguale methodenheeft geleerd dat men met op behavioristische'eertheorieën gebaseerde onderwijsleervormenniet ver komt. In de moderne didactiek tekent^ieh een duidelijke trend af om gedurende een•hortere of langere periode in het aanvangsonder^ijs nog geen grammaticaonderwijs te geven,niaar om na deze propedeutische fase de taalbeschouwing meer centraal te stellen. pe motivering voor de hier geschetste organisatievorm van het onderwijsleerproces is, dat menhet verleden ongunstige ervaringen heeft opgedaan met een te vroege introductie van taalheorie bij jonge leerlingen^. Het bleek dat veeleerlingen daardoor bij het mondeling produktieftaalgebruik gingen 'construeren'. Hierdoor kwamen zij in het algemeen onvoldoende tot vlottaalgebruik. De reactie die volgde was zoalssteeds extreem. Door het taalmateriaal op eenbepaalde wijze te ordenen, aan te bieden en telaten oefenen probeerde men het grammaticaonderricht zoveel mogelijk uit het vreemde talenonderwijs te weren. De audiovisuele en audiolinguale methoden verbreidden zich snel.