Geboortemaand en Schoolsucces

Auteurs

  • M. Groen

Samenvatting

Liefhebbers van astrologie zullen snel bemerken datlioombos' dissertatie weinig met dit soort zaken vandoen heeft. Het betreft hier een degelijke en zeer zorg^Idigc studie over het verband tussen de kalenderleeftijd (in maanden) waarop een kind zijn lagereschoolloopbaan aanvangt, en het latere studiesucces.Nu was het uit vroegere studies over de voorspel''aarheid van schoolloopbanen al bekend dat de beSinleeftijd te maken heeft met de kans op studiesucces. De resultaten van deze studies wijzen steeds in de"chting van een negatieve correlatie: jongere leerlinSen leveren de beste prestaties. De verklaring van ditVerschijnsel gaf nogal wat moeilijkheden, hoewel decorrelaties met studiesucces althans binnen éénschooltype niet zo sterk zijn (ongeveer 0,20). Deïiegatieve correlatie is veel groter als men het studiesucces van leerlingen met uiteenlopende schoolloopbanen in de beschouwing betrekt. De correlatie stijgt Doornbos komt nu met een tegengesteld resultaat:"'j vindt een positieve correlatie tussen beginleeftijdstudiesucces. Zijn afwijkende resultaten zijn blijkbaar een gevolg van de groepen waarover hij de cor•■elaties berekent (in feite berekent hij geen correlaties,^aar werkt hij met verschillen tussen gemiddelden).

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel