Autoritaire - anti-autoritaire opvoeding, dubieuze polariteit

Auteurs

  • B. Shaw

Samenvatting

Hoewel het thema 'autoritaireantiautoritaireopvoeding' aan aktualiteit misschien reeds enigszins heeft ingeboet wordt onder deze titel nogVeel gedacht, geschreven en geëxperimenteerd.Vertegenwoordigers van verschillende takken derSociale wetenschappen hebben beschouwingengewijd aan fenomenen van de 'kritische pedagogiek', waartoe ook de z.g. antiautoritaire opvoeding behoort. Merkwaardigerwijs zijn reacties'Q de vaktijdschriften van de zijde der opvoedkundigen schaars ten aanzien van datgene, watZich onder genoemde titel aankondigt. Hetartikel van Brezinka, dat onlangs in dit tijdschriftherscheen (Pedagogische Studiën, 1972 (49)^81302), is eigenlijk een van de eerste kritischeOpvoedkundige uiteenzettingen met een opvoe^'ngsstroming, die zich sterk tegen gevestigde"^aatschappijstrukturen afzet. Hoewel men hadkunnen verwachten dat opvoedkundigen zich alsbersten zouden melden om te reageren op deze'lieuwe en hernieuwde theorieën en experimentenWeef dit uit. Men kan konstateren dat er ook in Nederlandlaatste 5 jaar hier en daar 'hard' tegenaan gegaan wordt. Hiermee bedoel ik dat degenen die^ch aangesproken voelen door de idealen van de^'ch radicaal en revolutionair opstellende maatschappijhervormers, trachten in de opvoedingsJ^ereld tot een doorbraak te komen. Alle middeWorden hiertoe aangegrepen, vooral deJïiassamedia. Men werkt van onderen af, d.w.z.het veld, met en via de naast betrokkenen.® theoretische opvoedkunde is dood, evenals

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Autoritaire - anti-autoritaire opvoeding, dubieuze polariteit. (2023). Pedagogische Studiën, 49(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16869