Het onderzoek van de cognitieve ontwikkeling van het kind

Auteurs

  • I.J. Gal'perin

Samenvatting

Twee jaar geleden publiceerde Pedagogische Stu^iën een uit het Russisch vertaald artikel van prof.^nda (1970, blz. 293307). Aangezien bleek, datve/e lezers dit initiatief zeer hebben gewaardeerd,^eeft de redactie besloten om elk Jaar één of twee'Artikelen van vooraanstaande onderzoekers op hetSebied van onderwijskunde en leerpsychologie uitSovjetunie te publiceren. Wij vangen deze serie^cn met een artikel van prof GaVperin, dat in^^ze vorm ook in de Sovjetunie nog niet is verseheen waarvan de schrijver ons het originele^nuscript ter beschikking stelde. Een enigszins^'^fkorte versie verscheen in 1969 in het RussischePsychologietijdschrift Voprosy psichologii.Het artikel, waarin GaVperin de grondslagenUiteenzet waarop het onderwijspsychologische^erk van zijn school berust, zal voor lezers diein het geheel niet met dit werk bekend zijn,Waarschijnlijk geen eenvoudige lectuur vormen,^■^n uitgebreide en inleidende uiteenzetting van de'heorie van GaVperin kunnen zij vinden in het dezer'jagen bij WoltersNoordhoff verschenen boekSovjetpsychologen aan het woord' van C. F. vanbarreren en J. A. M. Carpay. Voor degenen diehet uiterst belangrijke werk van GaVperin al^^'gszins op de hoogte zijn, laat het artikel de^^rdingsgeschiedenis en de fundamentele samenhangen van de theorie prachtig uitkomen. De^^naling uit het Russisch werd onder toezichtprof. Van Parreren gemaakt door Caroline

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Het onderzoek van de cognitieve ontwikkeling van het kind. (2023). Pedagogische Studiën, 49(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16875