Teaching Practice, Problems and Perspectives

Auteurs

  • J.H.G.I. Giesbers

Samenvatting

Stones en Morris die aan de Universiteit van Birmingham respectievelijk pedagogische psychologieen onderwijskunde doceren hebben een boek gepubliceerd dat verplichte literatuur is voor elke zichzelfen zijn studenten respecterende opleider vanonderwijzers of leraren.Hun werk hebben zij in drie delen opgesplitst. Heteerste deel bespreekt de belangrijkste probleemgebieden binnen de praktische voorbereiding op hetlatere beroep van docent. Gesteld en beargumenteerdwordt dat het begrip 'teaching practice' ambigu enanachronistisch is hetgeen consequenties heeft voorde vdjze waarop men de praktische beroepsvoorbereiding benadert. Een volgend belangrijk probleem is de evaluatievan 'teaching practice'. Het Engelse tweetal bestrijdtde uitspraak van hun beroemde Amerikaansecollega's Biddle en Ellena dat we niet weten 'how toselect, train for, encourage or evaluate teachereffectiveness' (p. 29). Zij zijn daarentegen van meningdat met name het evaluatieprobleem niet onoplosbaar is, mits we onze onderwijsdoelstellingen encriteria maar adequaat definiëren.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel