Naar een model voor de inventarisatie van didactisch wenselijke onderwijsdoelstellingen

Auteurs

  • E. Corte de

Samenvatting

In een vroegere publikatie hebben wij in hetvraagstuk der onderwijsdoelstellingen vier onderling afhankelijke probleemgebieden onderscheiden, nl. het formuleren, het inventariseren,het classificeren en het evalueren van onderwij sdoeleni. De kwestie van de inventarisatie vandoelstellingen vormt het object van onderhavigartikel.Tot de problematiek van het inventariseren behoren deze vragen, die betrekking hebben op hetverzamelen van onderwijsdoelen. Doelstellingenvan het onderwijs beschouwen we als omschrijvingen van veranderingen in de gedragingsvormen, die men bij de leerlingen wil nastrevenen bereiken. Het inventariseren bestaat erin, tebepalen welke gedragingsveranderingen men bijde leerlingen wil realiseren door middel van hetonderwijs. Als achtergrond voor de uiteenzetting betreffende het voorstel van model voor het inventariseren van didactisch wenselijke doelstellingen,wensen we even in te gaan op volgende tweeaspecten van het vraagstxik der inventarisatie:de dringende behoefte aan adequate inventarisatiemethoden en de complexiteit van de inventarisatieproblematiek.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Naar een model voor de inventarisatie van didactisch wenselijke onderwijsdoelstellingen. (2023). Pedagogische Studiën, 48(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16905