„Onderwijs in groepsverband"

Auteurs

  • L.J. Bosch den van

Samenvatting

Het onderzoek naar de mogelijkheden van degroep als onderwijsmethode begint in Nederlandpas sinds kort op gang te komen. Daarbij valt hetop, dat behoudens enkele opvallende uitzonderingen dit onderzoek zich vooral richt ophet werken met groepen in het hoger onderwijs.Twee van de belangrijkste faktoren die dezeontwikkeling hebben bevorderd zijn: de oprichting en de snelle groei van bureaux vooronderwijsresearch aan de Universiteiten en Hogescholen en de invloed die de publikatie van VanBoekraad en Nieuwstadt 'Aantekeningen vooreen radenuniversiteit' op de didaktiek van hethoger onderwijs heeft. Geleidelijk zien we nu eennieuwe ontwikkeling, n.1.: de realisering van eenaantal ideeën over projektonderwijs breidt zichvan het hoger onderwijs, via het hogere beroepsonderwijs, uit naar lagere onderwijsniveaux.Zet deze ontwikkeling door dan zal 'de projektmethode' weer terugkeren in het basisonderwijs. Hiermee komt het ideaal van de grondleggers van de projektmethode, John Dewey enKilpatrick, weer in het vizier, niH: hetJiele_onderwijs baseren op Projektstudie.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel