Enkele funkties van centra voor vernieuwing van het universitaire onderwijs

Auteurs

  • J.W. Holleman
  • G.W. Ackers,

Samenvatting

Aan bijna alle nederlandse universiteiten en hogescholen bestaat momenteel een centram vooronderzoek en ontwikkeling van wetenschappelijkonderwijs. Een van de primaire doelstellingenvan deze centra is het bevorderen van vernieuwing van het universitaire onderwijs. Het doelvan het onderhavige artikel is het onderscheidenen definiëren van enkele funkties die centra voorvernieuwing van het universitaire onderwijskunnen vervullen. We spreken ons niet uit overdc vraag hoe dergelijke 'vernieuwingscentra'optimaliter georganiseerd moeten zijn (in lokale,kanwel interuniversitaire, danwel landelijke organisatieverbanden). We zullen in dit artikel tot de konklusie komendat dit historisch gegroeide onderscheid tussen'onderzoek' (RenD) en 'ontwikkeling' (IenC) verwarring kan scheppen in het denken over onderwijsvernieuwing. Vruchtbaarder is het onderscheiden van een aantal funkties die ten dienstevan onderwijsvernieuwing moeten worden vervuld.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Enkele funkties van centra voor vernieuwing van het universitaire onderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 48(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16910