Naar een effektief gebruik van microteaching
Samenvatting
Nu microteaching als onderwijsmethode bij deopleiding van leerkrachten ook in Nederland watnieer wordt toegepast, is het gewenst een aantaluitgangspunten te geven die tot een effektievergebruik ervan kunnen leiden. In het eerste gedeelte Worden deze uitgangspunten (die tevens grotendeels steunen op resultaten van empirischonderzoek) meer in het algemeen uitgewerkt. Inhet tweede gedeelte wordt aangegeven hoe opgrond hiervan een elTcktiever gebruik van microteaching mogelijk is. Met leerwinst als formeel doel van het onderW'jzen is nog niets gezegd over de inhoudelijke kant. De inhoud moet worden afgeleid uit dedoelstellingen van het (betreffende) onderwijs.Daar deze doelstellingen meestal impliciet en vrijvaag zijn, is waarschijnlijk de meest vruchtbaremethode de diskussie over de doelstellingen tebeginnen met de al gespecificeerde eisen (tentamens, schoolvorderingentoetsen, examens e.d.)van het betreffende schoolsysteem. De vraagmoet dan beantwoord worden of deze gekonkretiseerde eisen werkelijk weergeven wat wemet het onderwijs beogen. Wordt deze vraagnegatief beantwoord dan volgt al snel: maarwat beogen we dan wel? Het grote voordeel isechter dat dan niet vaag (en vrijblijvend) gepraatkan worden over doelstellingen, maar deze gekonkretiseerd moeten worden. Men zou gechargeerd kunnen zeggen: de diskussie over doelstellingen van het basisonderwijs moet beginnen bijde diskussie over de schoolvorderingentoetsen.