Over onderwijs en maatschappij in de Sowjet-Unie

Auteurs

  • R.J. Delhaas

Samenvatting

In het Russische onderwijs is de invloed van deintegrale doelstellingen op een aantal gebiedenvan het onderwijs duidelijk aanwijsbaar. Wedenken daarbij aan de invloed van de integraledoelstellingen op de doelstellingen van de afzonderlijke vakken, op de pedagogische en didactische opvattingen en op het curriculum. Totdeze conclusie komen we door achtereenvolgenste beschouwen :~ de integrale doelstellingen, de uitgangspunten van het onderwijs, de doelstellingen van de natuurwetenschappelijke vakken,"" de pedagogischdidactische opvattingen,~ de problemen rond de leerstofkeuze.11 Integrale doelstellingenintegrale doelstellingen van het onderwijsluiden volgens een uitgave van het ministerieVan onderwijs der U.S.S.R. (5):.. De scholen in de SowjetUnie zijn alge"leen, ambachtelijk en polytechnisch. Hun taakOmvat:het geven van een algemene en harmonieuzeontwikkeling aan de leerlingen,het onderwijzen van de grondbeginselen derWetenschap,het ontwikkelen van een communistischelevensinstelling en van hoge zedelijke principes bij de leerlingen,het geven van lichamelijke opvoeding,het geven van esthetische opvoeding,het voorbereiden van de leerlingen op de volwassenheid en de arbeid,het voorbereiden van de leerlingen op eenPedagogische studiën 1971 (48) 107118 verstandige beroepskeuze,h. het voorbereiden van de leerlingen op studieaan hogere onderwijsinstellingen en op verdere zelfontplooiing ...

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp