Praktische taalkunde in het brugjaar

Auteurs

  • E. Bol
  • J.A.M. Carpay
  • R. Simons

Samenvatting

Er bestaat een groeiende behoefte aan programma's om de achterstand in taalbeheersing op teheffen of te verminderen die kinderen uit bepaalde sociale milieus vertonen ten opzichte van een'gewenst' niveau van taalbeheersing in het voortgezet onderwijs.Dit gewenste niveau van taalbeheersing kanwörden afgeleid uit de taalgebruiksprodukten(gesproken of geschreven) waarmee de leerlingen in de verschillende klassen van het voortgezet onderwijs worden geconfronteerd. Wanneer er een discrepantie bestaat tussen de aardVan de aangeboden taalgebruiksprodukten en hetniveau van taalbeheersing van de kinderen, danmag men verwachten dat de communicatie tussende spreker (respectievelijk auteur) en de leerlingengebrekkig zal zijn, wanneer het niveau van taalbeheersing van de leerlingen relatief laag is. Dit'aatste is naar men aanneemt veelal de ooraak van het onvoldoende begrijpen en verwerden van teksten door bepaalde groepen vanleerlingen. Een analyse van dit probleem is gemaakt doorBernstein (1961). Deze auteur heeft naar vorengebracht dat er kinderen zijn die vrijwel uitsluitend de beschikking hebben over wat hij noemteen restricted code. Hij doelt daarmee op een"betrekkelijk stereotiep taalgebruik, dat totconcrete situaties beperkt blijft, en waarvan de^'obale manier van uitdrukken alleen 'voor'"siders' duidelijk is. Daarnaast onderscheidt de^^teur een zogenaamde elaborated code, een'"eer individueel, genuanceerd taalgebruik, waarJee het concreet gegevene kan worden overschreden, en de spreker zich ook op het niveau van

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel