Het psychologisch onderzoek van motorische leerprocessen

Auteurs

  • H.F. Pijning

Samenvatting

In onderstaand artikel zullen de konklusies vaneen experimenteel onderzoek van Jacobs (1970)over het leren van bewegingen bij het vioolspelen,met onze bevindingen over het leerpsychologischonderzoek Van complexe bewegingen, wordenvergeleken. I.v.m. deze vergelijking zullen slechtsdie aspecten van de studie van Jacobs wordenbelicht, die op het leren van de motorische aspecten van het vioolspel betrekking hebben.Het leerpsychologisch onderzoek van bewegingendie een violistische vertolking mogelijk makenCamille D. M. Jacobs (p. 189) stelt in zijn akademisch proefschrift, getiteld: 'Didaktiek vanhet vioolspel', met als ondertitel: 'Een descriptief onderzoek met beginnelingen', dat bij hetleren vioolspelen 'het doceren van bewegingen,die corresponderen met de realisatie van muzikale structuren, centraal moet staan'. Deze bewegingen van armen, handen en vingers zijnafhankelijk van de bewegingsmogelijkheden vande betreffende lichaamsdelen, van de stand vande viool t.o.v. het lichaam, van het hanteren vande strijkstok en van de eigenschappen van vioolen strijkstok. Het is één van de doelstellingenVan het onderzoek van Jacobs om de voorwaarden waaraan deze bewegingen moeten voldoen,zo objectief mogelijk te bepalen en zo duidelijkmogelijk te beschrijven.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Het psychologisch onderzoek van motorische leerprocessen. (2023). Pedagogische Studiën, 48(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16946