De aesthetische vorming in de Sovjet-Unie

Auteurs

  • J. Reus de

Samenvatting

In september 1970 verscheen er in de Pravda eenopmerkelijk artikel. Het behandelde het probleemhoe men in de SovjetUnie de aesthetische vormingvan de leerlingen het beste zou kunnen bevorderen.De auteur was Prof. J. Babuäkin, hoofd van hetlaboratorium van het Instituut voor AesthetischeVorming een onlangs opgericht instituut, dat eenonderdeel vormt van de Akademie van PedagogischeWetenschappen in Moskou.Babu$kin wijst erop, dat er momenteel nogal watdiskussie is over dit onderwerp en dat men zichmeestal beperkt tot de visie, dat het hierbij gaat omhet op de juiste wijze invullen van een aantal lesuren 'tekenen' of 'aesthetische vorming' liefst inlongitudinaal verband. Het is bij deze diskussiesdan vaak een kwestie van méér of minder aesthetische vakken, zoals kunst, muziek, theater, tekenenenz. Hij wüst deze benadering van de hand: 'in onsland is de behandeling van al deze vakken gedurendealle schooljaren op geen enkele school te realiseren'.Momenteel is de situatie evenwel deze, dat men slechtsin de 'belangrijkste kunstvakken' onderwijst. Ookdit is volgens Babuäkin onjuist: 'er bestaan geenméér en minder belangrijke aesthetische vakken; zezijn alle even belangryk'. Tevens bleek, dat een bepaald aantal leerlingenondanks het onderwijs in literatuur en hun grotebelangstelling voor films, een achterstand kregen inkulturele vorming, omdat ze zich te weinig met hettheater bezig hadden gehouden. Dan is er een anderegroep pedagogen, die niet zozeer erop aandringtoni de aesthetische vorming op school te intensifieren, maar om deze helemaal buiten de school teverleggen op basis van vrijwilligheid.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel