Herstructurering van het Nederlandse onderwijs

Auteurs

  • E. Velema

Samenvatting

In dit artikel worden allereerst enige algemeneopvattingen over onderwijs weergegeven. Dezeopvattingen hebben de grondslag gevormd voorde verdere overdenking van de herstructureringsvraagstxikken. Vervolgens worden ontwikkelingen buiten het onderwijs en de consequentiesdaarvan voor de herstructurering aan de ordegesteld. Het artikel wordt afgesloten met eenconcretisering van de uitgangspunten voor eenniodel en met een korte beschrijving van destructuur van het model. 1. Voor de verdere ontwikkeling en verbetering van een onderwijssysteem is het noodzakelijk onderwijsstructurele, onderwijsproces enonderwijsbeleidsvariabelen in samenhang te beschouwen. In grote lijnen kan worden gesteld,dat voor de Tweede Wereldoorlog in ons landhoofdzakelijk, zij het nog in beperkte omvang,aandacht is geschonken aan de verbetering vanhet onderwijsproces. Daarna is de nadruk inbelangrijke mate gelegd op problemen die verhand houden met de onderwijsstructuur, terwijl^ij ons thans ook meer en meer bewust wordenVan de betekenis van onderwijsbeleidsvraagstukken. In het denken over onderwijs wordenOntwikkelingen zichtbaar die erop duiden, datopeenvolgende aandacht voor elk der genoemdedimensies van een gevoerde of te voeren onderwijspolitiek wijziging behoeft in de richting dergelijktijdigheid. Idenburg heeft onlangs beschreven^ hoever wij nog verwijderd zijn van detoepassing van zulk een denkwijze op onderwijsvraagstukken. Ook in de onderwijsresearch zijnwe nog nauwelijks bij machte de opeenvolgingsstrategie te doorbreken.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp