Drie redenen om te toetsen in het onderwijs

Auteurs

  • E. Warries

Samenvatting

Binnen de staf van het R.I.T.P.^ wordt sinds hetbegin van 1970 regelmatig in werkbijeenkomstengesproken over het juiste gebruik van studietoetsen in het onderwijs. Tijdens deze gedachtenwisseling, waarbij ook het C.LT.O.2 frequentgeraadpleegd is, werd door de deelnemers enkelemalen de veronderstelling geuit dat slecht gebruik van toetsen veroorzaakt kan worden doorbetrekkelijke onbekendheid met de materie,waarbij men zich, om te beginnen, het doel vande toetsing niet helder bewust is. Met het oog ophet doel waarvoor men ze gebruikt zullen studietoetsen sterk kunnen verschillen in manier vanconstrueren, afnemen, scoren en analyseren. Zoumen in het onderwijs, zonder zich rekenschap tegeven van de redenen om te toetsen, grijpen naarbeschikbare toetsen en toetsconstructiemethoden, ook al worden deze aangeboden doorvakmensen, dan zou men daarmee foutenmaken.Om die mogelijke fouten te vermijden is hetonderstaande geschreven^. Wij zijn in Nederland nog in het stadium waarin objectievestudietoetsen en schooltoetsen nog maar netbezig zijn de scholen en universiteiten binnen tekomen. In deze omstandigheden leek het mijopportuun een bijdrage te leveren aan de doordenking van toetsdoelen door een zowel kritischeals informatieve bijdrage. Nadrukkelijk wordtdaarbij tevoren aangetekend, dat juist in dezebeginsituatie in Nederland toetssituaties en deproblemen die zich daarin voordoen nog nietdefinitief op een rij gezet kunnen worden. Depersoonlijke meningen die hieronder volgen,moeten over twee jaar misschien wel weer andersgeformuleerd worden. De 'vijf risico's'waarmeehet artikel eindigt, worden dan ook nadrukkelijkaan de lezer als voorlopige schets van de gevarenzone aangeboden, door mij vanuit een eigenvisie waargenomen, zij het genoteerd tegen deachtergrond van de gedachtenwisseling met decollega's. Begripsbepaling. Professionele toetsen. Fasen.De meeste docenten en studenten'* weten uiteigen ervaring wat een studietoets is of kan zijn.De lezer die uitvoerige of formele definities vanstudietoetsen wil vinden, kan terecht in deengelstalige en tegenwoordig ook nederlandsehandboeken voor docenten of toetsconstructeurs®. Voor goed begrip zij hoogstens gezegddat ik onder een objectieve studietoets hier inelk geval versta:

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel