Lehr- und Lernmittelforschung

Auteurs

  • K. Doornbos

Samenvatting

Twee bij elkaar horende bundels met een weloverwogen keuze van artikelen over het onderzoek vanonderwijs en leermiddelen, en over hun toepassingin scholen voor basis en voortgezet onderwijs.Döring, die in 1969 bij dezelfde uitgever een systematische studie over onderwijsleermiddelen publiceerde onder de titel 'Lehr und Lernmittel', is er alsHerausgeber van beide nieuwe bundels in geslaagdeen vrij actueel overzicht te bieden van de stand vanzaken in Duitsland op het gebied van de studie vanonderwijsleermiddelen, resp. onderwijsleerpakketten. Het algemene gedeelte (Grundprobleme und Grundfragen) vangt aan met een studievan Heinrich Roth: 'Schule als optimale Organizationvon Lernprozessen'. Daarin komt o.a. de volgende,karakteristieke definitie van didactiek voor: 'Didaktik ist die wissenschaftliche Bemühung, die erforscht, wie Lehrprozesse auf Lernprozesse undLernprozesse auf Lehrprozesse so aufeinander bezogen werden können, dass bei einem Minimum vonZwang ein Optimum von Lernerfolg erzielt werdenkann, der den Wünschen des Individuums und demWünschenswerten, wie es die Gesellschaft vertritt,gerecht wird.' (blz. 23). De gedachte, dat ook bij deopleiding van onderwijzers en leraren kan wordenuitgegaan van de processen, die zich in feite in onderwijsleersituaties afspelen, wint ook in ons land veld.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel