Verandering van het lesgedrag van leerkrachten

Auteurs

  • W.M.G. Houx

Samenvatting

De kwaliteit van het onderwijs en de mogelijkheid tot vernieuwing binnen het onderwijs hangenin hoge mate af van de kwaliteit en flexibiliteitVan de leerkracht. Te konstateren valt, dat sommige leraren meteen veel groter gemak en vanzelfsprekendheidbinnen de onderwij sleersituatie funktioneren danandere. De formule 'je hebt het of je hebt hetniet' is als verklaring voor dit verschil en als normVoor wat haalbaar is, al te simplistisch. Ze suggereert bijvoorbeeld, dat goed lesgeven nauwelijksgeleerd kan worden. Het lijkt juister bovenbedoelde verklaring te zoeken in de improvisatorische opzet van de lerarenopleiding, met nameWat betreft de praktische vorming, en het ontbreken van coaching in de praktijk. De leraardie aan zijn loopbaan begint, is in het algemeenonvoldoende getraind ten aanzien van het direkteveldgedrag, zoals bijvoorbeeld het organiserenVan lesaktiviteiten, het hanteren van bepaaldelestechnieken zoals vragen stellen en feedbackgeven, het onderkennen van wat in de klasgroepen de leerlingen individueel leeft en wat hen motiveert, het gevoelig zijn voor het verschil tussendirigistische en nietdirigistische aanpak. Vaakook duurt het lang voordat men ontdekt waarin de kommunikatie met de leerlingen en in delesoverdracht de persoonlijk sterke en zwakkekanten liggen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp