Naar een optimale motivatie tot studeren

Auteurs

  • H.J.M. Hermans

Samenvatting

Wanneer men wil komen tot beïnvloeding vanhet leerproces van de deelnemer aan het onderWijsgebeuren, dan kunnen grofweg twee benaderingswijzen onderscheiden worden.In de eerste plaats kan de onderwijssituatie zoWorden ingericht dat het leerproces op meergewenste wijze plaatsvindt. De geprogrammeerdeinstructie en het projectonderwijs kunnen fungeren als voorbeelden van pogingen die in dezerichting ondernomen zijn.In de tweede plaats kunnen bepaalde habituelegedrags of belevingskenmerken van de onderwijsdeelnemer, zo hij dat wil, veranderd worden. Bepaalde categorieën van gedragingen of belevingen kunnen opgevat worden als manifestaties van bepaalde persoonlijkheidsmotieven.Wanneer men zich nu ten doel stelt deze motieventot verandering te brengen, dan kan gesprokenWorden over de zogenaamde motievenverandering. Twee motieven zullen hier summier aan de

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel