De onderwijzersopleiding in een impasse?

Auteurs

  • A.J. Linde der van

Samenvatting

Sinds Roggema zijn onderzoek naar de schoolseschool beperkte tot de bestudering van éénschooltype, te weten de Rijkskweekschool,Schiet het vooroordeel wortel, als zou de kweekschool hét type van een schoolse school zijn. Deontschoolsing van de kweekschool, niet tenonrechte maar zeker verwarrend de akademisering en demokratisering genoemd, is in vollegang. Het schijnt dat de nieuwe benamingen'Pedagogische Akademie' en 'OpleidingsschoolVoor onderwijzers' een programma gaan beteIcenen. Om dit te realiseren zal het echter noodzakelijk blijken te zijn om het hoger beroepsonderwijs los te koppelen van de wet op hetVoortgezet onderwijs.I1 • Sinds de invoering van de kweekschoolwet van1952 is wat het onderwijsbeleid betreft ook metbetrekking tot de pedagogische akademies welhet een en ander gebeurd. Men kan immerskonstateren dat na 1952 praktisch elk jaarop grond van ervaringen, van nieuwe wetenschappelijke inzichten, van buitenlandse publikaties, en niet in het minst door andereopvattingen omtrent de funktie van het onderwijs in het maatschappelijk bestel, veranderingen werden aangebracht. Ook het in 1968uitgebrachte besluit 358, dat nodig was inverband met de wet op het voortgezet onderwijs, kent al verschillende modifikaties.Momenteel wacht de staatssekretaris voorOnderwijs en Wetenschappen op een adviesvan de Werkgroep Onderwijzersopleiding(die gewoonlijk in Lochern bijeenkomt) omeen voorontwerp van wet voor een nieuweonderwijzersopleiding naar alle waarschijnlijkheid in de laatste helft van 1972 het lichtte doen zien.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel