Perspectieven voor de onderwijzersopleiding

Auteurs

  • Ph.J. Idenburg

Samenvatting

Het is, naar ik meen, een onbetwiste gedachte dat dePedagogische Academies na de verandering, die hundeze naam verleende ook wat hun werkwijze eninhoud betreft op de helling moeten. In Engeland ismen ons wat dit betreft vooruit. Het doorlopen vaneen college ofeducation kan er, voor wie zich daarvoorinzetten, worden bekroond met een Bachelor ofEducation6\p\omB., dat vanwege een universiteitwordt verleend. Dat is tot dusverre slechts een kleinaantal maar het perspectief is er in elk geval. SirPeter Venables is van mening dat men op dit puntniet mag blijven staan en een ontwikkeling moet voorzien, die uiteindelijk tot een universitaire graad leidt.Hij levert daarmede zijn bijdrage tot een discussie,die ook in de Duitse Bondsrepubliek aan de gang is.Ik ga op zijn betoog in, niet om daarmede een modelvoor een reorganisatie ten onzent aan te bieden, maarom de overwegingen weer te geven, die Venables totzijn inzicht bewegen. Ze kunnen ons misschien totlering strekken. Dat is vooreerst de vrees dat dewerkkring bij het onderwijs in de snel toenemendecompetitie om talent achter zal blijven. Een beroepzonder graad, waarvoor overwegend wordt opgeleidin slechts daarop gespecialiseerde instellingen, geïsoleerd van de veelomvattende geledingen van andere studenten en activiteiten, zal er niet in slagen omzijn aandeel aan competente studenten tot zich tetrekken. Er zijn reeds tekenen dat van te voren vastgelegde opleidingstracés in 't algemeen de aantrekkingskracht op jonge mensen gaan verliezen. Dezegaan elk occupational determinism uit de weg of hetnu voortkomt uit stands of familietraditie, uit economische of geografische omstandigheden voortvloeitdan wel op politieke of religieuze overwegingen berust. Zij zullen zeker tijdens hun studie zoveel mogelijk vrijheid van keuze willen openhouden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel