Het Oostduitse schoolsysteem en het derde Vormingsprincipe

Auteurs

  • H.G.I. Giesbers
  • C.J.J.A. Morsch

Samenvatting

Pedagogischdidactisch doel van het onderwijssysteem der D.D.R. werd door de Leipziger hoogleraar Horst Möhle in 1969 als volgt omschreven: The declared intention of our educa"onal system is to ensure a high educational level01 the whole people and to educate allroundharmoniously developed personalities.'^e onderwijskundige die wel eens met het^oelstellingenbijltje gehakt heeft, weet dat hij^rgelijke alles maar toch ook weer nietszegformuleringen met veel skepsis moet bekken. Zijn professionele nieuwsgierigheid wordtpenter in hogere mate geprikkeld wanneer hij^neodor Wilhelm de tienklassige OostduitsePolytechnische Oberschule een grootse prestatieoort noemen 2 en wanneer hij met Leonhard"^oese moet constateren dat de D.D.R. voorligtop het Westen wat betreft 'extensiver wie intenMobilisierung des Begabungspotentials

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Het Oostduitse schoolsysteem en het derde Vormingsprincipe. (2023). Pedagogische Studiën, 48(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16962