Bij de oorsprongen van ons aardrijkskunde-onderwijs

Auteurs

  • I. Velde der

Samenvatting

De aanleiding tot deze studie vormde de tentoonstelling 400 jaar atlas, georganiseerd door hetGeografisch Instituut van de rijksuniversiteit teUtrecht, van 1 oktober tot 27 november 1970.De catalogus, die een beeld geeft van wat detentoonstelling bood, vormt een brochure vanveertig bladzijden. Aan de opsomming van hettentoongestelde materiaal gaat vooraf een Critische inleiding van prof. dr. C. Koeman. Hetwoord 'critische'wijst er reeds op dat Koeman hetaccent heeft gelegd op de problematiek van deatlasproductie. Hij heeft, om zijn eigen woordente gebruiken, 'eens geschud aan de stijve stamvan de diep gewortelde boom der traditie'. Datdit 'schudden' echt in zijn bedoeling heeft gelegen,wordt onmiddellijk duidelijk; men wordt in deeerste zin reeds geconfronteerd met een vraag, diede argeloze lezer haast met ontzetting slaat:'Hebben we vandaag de dag nog atlassen en kaarten nodig?' Er blijken n.1. ontwikkelingen aan degang te zijn op het gebied van de informatiekunde en de leer der communicaties, die een toekomstzonder kaarten en atlassen niet uitslxiiten.Technische handelingen waarvoor vroeger kaarten nodig waren om op te meten, blijken thanszonder kaarten, louter numerisch, plaats tevinden. De tweede vraag die Koeman ons voorlegt,heeft een minder schrikaanjagend effect: 'Zijner werkelijk zovéél atlassen nodig?' Er blijkt opdit gebied nog steeds een 'ongeremde productie'te bestaan, al zijn de uitgevers, maar dan 'pas inde twintigste eeuw,"wijzer geworden', 'waardoorwe heden ten dage weer iets zien terugkeren vandie geest van internationalisme die reeds door het

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp